24 August 2011

05 August 2011

~~couple???~~

apa perkara yg ber'manfaat' drpd ber'couple':

1) seronok (dpt fitnah)

2) seronok (dpt dosa)

3) seronok (dpt geng dgn syaitan)

4) dpt meluahkan masalah..(Allah kan ada)

5) byk habis duit (lebih baik guna utk sedekah) , tak kurang juga yg habiskan duit beli prepaid dan bayar bil telefon yg melambung..

6) byk risau (takut awek kita org lain kebas.. berapa kali dah miss solat pasal dok asyik berdating tak pulak risau..)

7)byk termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek.. kita sbg muslim patutnya byk mengingatkan MATI yg boleh dtg bila2 masa..)

8) lebih mengutamakan awek drpd org lain (hidup dlm dunia sendiri, dia dan awek dia.. lain dah tak kisah..)

9) menepati masa dan janji (takut awek marah/sakit hati.. solat fardhu lewat tak takut pulak... )

10) lain2 lg yg memberikan faedah dlm menambah saham DOSA drpd PAHALA..



hasil drpd pengalaman/pemerhat ian/analisa/ kajian terdapat beberapa sebab yg menyebabkan PENDORONG mengapa ber'couple' terjadi;

1) byk sek./pusat pengajian i.e. perempuan dan lelaki satu kelas tanpa ada usaha drpd pihak yg bertanggungjawab utk mengawal pencampuran ini supaya tidak bercanggah dhn syarak.

2) perkara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat (tak tahu le dalil mana dia guna) mengatakan tak apa ber'couple' asalkan tak melanggar batas2 syarak.. nauzubillah. . pd pendapat mereka keluar buat date kat khalayak ramai, bukannya berduaan di tempat sunyi tak pegang tangan, jln pun tak rapat2 dan si awek tu pula pakai tudung... so tak pe la.. dosa pun sikit jer.. nanti dah kahwin settle dan taubat le.. saya bab ni yg payah nak jawab.. ada je alasan dia org utk melepaskan diri. org kata kalu dah nak buat tu memang mcm2 helah. kita nasihat kot sini dia corner kot lain. byk bersabar aje le dan teruskan usaha kita insyaAllah lama2 dia sedar le..

3) sudah menjadi naluru manusia ingin dibelai dan dikasih, maka sebab itu Allah jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan mcm cas +ve dan -ve. hasil drpd didikan/pentarbiyah an islam yg tidak kukuh dr keluarga menyebabkan attraction between the charge can't be control to act in a much more appropriate manner.. maka terjadinya perhubungan (kawan2) sblm ada ikatan yg sah, dan ada setgh ibubapa dgn selamba kata "tak pe le.. dia org dah besor.. dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan yg buruk .. bior le" . betul juga kata ibu bapa tersebut, patutnya kita dah besor, tahu le menilai yg mana baik dan buruk.. tapi tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh diabaikan...

4) bertambahnya perempuan yg tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun aurat lain tak dijaga i.e. cara bergaul, bercakap.. maka ini membuka ruang pd lelaki2 utk memulakan projek mereka.. tak percaya pergi lepak (bukan lepak mcm Mat Lepakian.. lepak dgt tujuan utk mengambil iktibar..) kat KL (kat sini mcm2 jenis org boleh jumpa..) ada yg elok tutup aurat tapi bila bersembang.. tu dia, ketawa kalah lelaki.. lepas tu pandai cubit2 dan pukul2 pula tu.., lelaki apa lagi.. ada chance ni..

5) ramai perempuan semakin berani.. berani menghadapi cabaran utk jadi setanding dgn lelaki maka mereka pun goda le lelaki so dpt byk boyfriend.. mcm Mat Cintan dan Mat Bunga yg byk dpt awek..

6) ramai lelaki rasa bangga kalau ada awek, kalau tak ada awek maka mcm ada satu kekosongan dlm jiwa ... lebih2 lg kalau tgk member2 lain dia ada awek. faktor sekeliling memperngaruhu suasana.

7) lelaki cuba nak tunjuk pd lelaki lain yg dia tu pakar dlm bab tackle/meng' ayat' awek .. lelaki ni biasa le EGO.. ego tak kena tempat...

8) haaa... ni paling memalukan kaum lelaki.. lelaki ni cepat sgt PERASAN so dia pun naik semangat kacau awek. mula2 perasan yg awek tu minat kat dia (padahal tak minat pun), end up awek tu minat betul2.. ye le dah usaha sikit punya susah nak meng'ayat'/meng' tackle', awek tu pun accept le mat tu. ada juga awek yg manja (dah memang fitrah wanita begitu) sikit bila nak minta tolong maka lelaki akan terperasan yg awek tu minat kat dia maka akan try meng'ayat'. maka dianjurkan pd kaum hawa agar tidak menonjolkan sifat kemanjaan anda pada tempat yg tak kena. pd kaum adam pula, jgn le dok perasan cepat sgt..

9) ada kaitan dgn fakta ke-8... perempuan cepat sangat kesian bila tgk lelaki bersusah-payah utk dia. tolong nie tolong tu, tolong buat assingment ke sbg contoh. bila lelaki yg dok tolong tu 'ayat' sikit jer dgn mudah perempuan tersebut termakan kata2 manis lelaki tersebut.. yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas, tu yg jadi mcm tu...

10) fakta yg ke-10 ni cukup sensitif pasal mereka (lelaki) ber'awek' disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. tujuannya ialah utk kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain.. ada ngam ke tak ngam ke sebelum berjanji utk hidup semati...



alhamdulillah niat bagus... tapi niat tak boleh menghalalkan cara, yg haram akan tetap haram, sbgmana hadis Rasulullah yg bermaksud:
Drpd Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir ra :sabda Rasulullah S.A.W "sesungguhnya yg halal itu nyata dan yg haram itu pun nyata dan di antara keduanya ada perkara yg kesamaran, yg tidak diketahui oleh kebykkan manusia, maka brgsiapa yg memelihara (dirinya dr) segala yg kesamaran, sesungguhnya ia memuliakan bgnya agamanya dan kehormatannya. .. " (Mutfaq'alaih)

1-sesunguhnya perjumpaan (keluar) antara kaum adam dan hawa itu salah melainkan ditemani mahramnya... .

2-cintailah pasangan anda kerana Allah dgn cinta yang berlandaskan keimanan dan bukannya kerana hawa nafsu...

Nauzubillahi min zalik...
Wallahu'alam. .. .

"TIADA KEREHATAN BAGI SEORANG PEJUANG MELAINKAN KEMATIAN"

Dlm Islam, tak penah wujud istilah “cop”, “couple”, “dating”, dsb..yg wujud hanyalah pertunangn n pernikahan.........

~~Panduan Mencari Calon Suami....~~

KASIH manusia sering bermusim,sayang manusia tiada abadi.Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti.

ITULAH sedikit dari bait-bait lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yang sering bermusim dan sayangnya yang tidak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dalam memilih pasangan. Andainya sedikit daripada cinta itu hendak diberi pada seseorang yang boleh digelar suami, secara ringkas pilihlah seorang lelaki yang…

  • Kuat agamanya. Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman anda.
  • Baik akhlaknya. Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara. Mudah di bawa berbincang. Tidak terlalu berahsia.
  • Tegas mempertahankan maruah. Pernahkah dia menjengah ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?
  • Amanah. Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.
  • Pemurah tetapi tidak boros. Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.
  • Tidak liar matanya. Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.
  • Terbatas pergaulan. Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.
  • Rakan pergaulannya. Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.
  • Bertanggungjawab. Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika ibubapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab.
  • Tenang wajah. Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

~Berbahagialah kamu jika dicintai calon yang demikian sifatnya...

~~menjaga hati~~

Oleh Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih."

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 x sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa,penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" (Surah Ikhlas) sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma' afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakanlah "Aku sebenarnya.. ….(perkara yang elok-elok belaka).

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – CUBALAH!!

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi) .

16. Menutup aurat mengikut Islam yang sebenar terutama wanita, bersegera dalam solat dan sebagainya.

17. Pesan pada orang, jadi baik.

18. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dan sebagainya), jangan dengar orang mengumpat.

"TIADA KEREHATAN BAGI SEORANG PEJUANG MELAINKAN KEMATIAN"

04 August 2011

~~sahur..sahur~~

salam... jam menunjukkan tepat pukul 6 pagi.. br je abes bersahur dgn housemate dyh kecik n kak taty... "dyh2..bgn la teman aku buat nasi goreng"/.......huhu... itulah ayat pertama aku dgr pg td masa bgn tdo... hahahaha.....da lama da dyh ko x masak nie... sedap tu... tgh2 masak kak taty pon bgn... erm... kitaorg pon makan dgn seleranyer....tq la dyh.. lps nie le masak ari2...

rajin plak aku nie pagi2 da on laptop n bukak blog... sesaje je nie.. da x mengantuk la pulak...rs nyaman lak pulak pg nie...rs kalo wat keje pepagi nie lg best nie...tenet pon laju...wakakaka.. xde orang nak ganggu... tp takut lak kang drive nak g keje ngantuk lak...

oklah.. selamat berpuase kepada yang berpuase la...hihihi...

03 August 2011

~~GuD NiTe...~~


~~suara...dgrkanlah aku..~~

dI sINI aKU mASIH sENDIRI mERENUNGI hARI-hARI sEPI aKU tANPAMU, mASIH tANPAMU bILA eSOK hARI dATANG lAGI kU cOBA hADAPI sEMUA iNI mESKI tANPAMU mESKI tANPAMU bILA aKU dAPAT bINTANG yANG bERPIJAR mENTARI yANG tENANG bERSAMAKU dISINI kU dAPAT tERTAWA mENANGIS mERENUNG dI tEMPAT iNI aKU bERTAHAN sUARA dENGARKANLAH aKU aPA kABARNYA pUJAAN hATIKU aKU dI sINI mENUNGGUNYA mASIH bERHARAP dI dALAM hATINYA sUARA dENGARKANLAH aKU aPAKAH aKU sLALU dIHATINYA aKU dI sINI mENUNGGUNYA mASIH bERHARAP dI dALAM hATINYA kALAU kU mASIH tETAP dISINI kU lEWATI sEMUA yANG tERJADI aKU mENUNGGUMU, aKU mENUNGGU sUARA dENGARKANLAH aKU








~~khas untuk muslimah~~

Assalamualaikum,

Info untuk dikongsi...



Bulu kening..
Menurut Bukhari:
Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening..
atau meminta supaya dicukurkan bulu kening
~Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari~



Kaki memakai gelang berloceng..
"...Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan..."
~Surah An-Nur:Ayat 31~

Keterangan:
Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan..
Mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng..
Sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah..




Wangian..
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian..
Kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya..
Maka wanita itu telah dianggap melakukan zina..
~Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban~


Dada..
"..Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.."
~Surah An-Nur:Ayat 31~



Gigi..
"Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya."
~Hadis Riwayat At-Thabrani~

"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik yangmerubah ciptaan Allah."
~Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim~



Muka dan leher..
"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta dan janganlah kamumendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyyah zaman dahulu..."
~Surah Al -Ahzab: Ayat 33~

Keterangan:
Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah..


Muka dan Tangan..
Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis..
Sabda Rasullulah:
"Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginyamenzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja."
~Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari~



Tangan..
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripadamenyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."
~Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi~




Mata..
"..Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkansebahagian dari pemandangannya.."
~Surah An Nur: Ayat 31~

Sabda Nabi Muhamad SAW:
"Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya bolehpandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram."
~Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi~



Mulut (suara)..
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehinggaberkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapiucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."
~Surah Al Ahzab: Ayat 32~

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) danpenyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi."
~Hadis Riwayat Ibn Majah~



Kemaluan..
"..Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka..."
~Surah An Nur:Ayat 31~

"Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya."
~Hadis Riwayat Al Bazzar~

"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah."
~Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah~


Pakaian..
"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti."
~Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah~

Firman Allah yang bermaksud:
"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali, lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
~Surah Al Ahzab Ayat 59~

"Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaiantetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya."
~Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim~

Keterangan:
Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membukabahagian-bahagian tertentu.



Rambut..
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantungrambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di duniatidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya."
~Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim~


Jagalah 13 perkara ini..
Insya Allah.. Anda akan di janjikan syurga yang hakiki..
Barakallahufik.. =)
Selamat beramal..